Citat

”När jag öppnar dörren till min barndom är det inte minnen som väller fram – utan känslor. Av smärta, sorg, vanmakt, av att inte duga, inte bli lyssnad på. Då blir jag tyst, hittar inga ord. Det värsta är känslan/upplevelsen av vanmakt.”

(ur Karin Stadler: ”Konflikter, missförstånd, ensamhet – Återspeglingar av Aspergers Syndrom hos vuxna?”, 2008)

 

”Att arbeta med personer med autismspektrumtillstånd innebär att man behöver ha ett intresse av personen, inte bara av diagnosen. Alla människor är olika och detta gäller i högsta grad även personer med autismspektrumtillstånd. De är olika, har olika svårigheter, styrkor, intressen och personlighet, och deras behov ser olika ut.”

(ur Ulrika Aspeflo: ”Aspeflo om autism”, 2010)

 

”Överhuvudtaget är det en bra idé att visa eleverna på olikheter mellan dem så ofta man kan , att verkligen hylla olikheter. Skolan skall ju som bekant fostra tolerans och på så sätt lägger man grunden för att eleverna skall acceptera att olika regler gäller för olika personer.

Ta gärna tillfället i akt och berätta att alla människor behöver hjälp med något och därför är det så bra att vi är olika, då kan vi ju hjälpa varandra. Bjud också gärna på att berätta om något som du själv brukar behöva hjälp med (läsa bruksanvisningen till videon, komma ihåg att vattna blommorna eller vad det nu kan vara.)

Om eleverna känner sig trygga i att du har gjort en bedömning och att du ser alla individer, så kommer de att acceptera undantag.”

(ur Gunilla Gerland: Arbeta med Aspergers syndrom, Hantverket och den professionella rollen”, 2010)

 

Kommentarer inaktiverade.